Type spellen

Op deze pagina staat per kwadrant uitgelegd waarom de spellen die daarin staan tot dat kwadrant behoren.

Kanselement en volledige informatie
Bij Backgammon, Monopoly en Yahtzee gooien we met een dobbelsteen. Dat zorgt daar voor het kanselement. Bij Carcasonne trekken we stenen. Dat zorgt daar voor het kanselement.
Bij Backgammon weten we precies waar alle stenen van de tegenstander staan. Daarom is daar volledige informatie. Op dezelfde manier weten we bij Carcasonne waar alle horigen staan, bij Monopoly welke straten iedereen heeft en bij Yahtzee wat de tegenstander in de vorige beurten gegooid heeft.

Geen kanselement en geen volledige informatie
Bij al deze spellen probeer je iets geheim te houden. Bij galgje is dat het woord dat de ander moet raden. Bij mastermind is het de code die de andere speler moet raden. Bij stratego verberg je de positie van de vlag en bij zeeslag de positie van je schepen. Hierdoor is er bij geen van deze spellen volledige informatie.
Bij al deze spellen komt echter ook geen kanselement kijken. De uitkomst van het spel hangt alleen af van de keuzes die beide spelers maken.

Geen kanselement, maar wel volledige informatie
Bij al deze spellen komt geen toeval voor. Als beide spelers twee potjes op rij dezelfde keuzen maken, zal ook dezelfde eindpositie ontstaan. Daarom is er geen kanselement.
Bij deze spellen weet je bovendien ook precies waar de stukken (of symbolen) van de tegenstander staan. Daarom is er wel volledige informatie.

Kanselement, maar geen volledige informatie
Bij klaverjassen, kolonisten en pesten laat je niet aan de tegenstander zien welke kaarten (bij kolonisten: grondstof- of ontwikkelingskaarten) je hebt. Hierdoor is er geen volledige informatie. Bij Scrabble zijn het de letters op je plankje die je geheim houdt die ervoor zorgt dat er geen volledige informatie is.
Bij allemaal is er echter wel een geluksfactor. Bij Klaverjassen en Pesten moet je de juiste kaarten trekken, bij Kolonisten de juiste ogen gooien en bij Scrabble de juiste letters krijgen.


Keer terug naar de tweede pagina van de inleiding.